-->

pondělí 11. února 2013



Emigrate zachránila Rammstein...




V době, kdy všichni netrpělivě očekáváme novinky o chystaném albu, jsme si pro vás dovolili přeložit překlad rozhovoru, v němž Richard popisuje, proč a jak vůbec došlo ke vzniku Emigrate...
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Richard Z. Kruspe, kytarista a zakladatel skupiny Rammstein a od roku 2006 také lídr svého sólového projektu Emigrate si udělal čas na rozhovor s časopisem „FasterLouder“ Mluvilo se o všem možném, ale především o jeho nové muzikantské roli a to roli frontmana.

V New Yorku je půl deváté večer a Richard se mnou chatuje z jeho předělané požární stanice, ve které žije. Ačkoliv je Emigrate na hudební scéně nováčkem, Kruspe který položil základní kámen kolosu jménem Rammstein, začal uvažovat o sólovém projektu již před
několika lety.

“Začalo to v roce 2001, když jsem se rozhodl přestěhovat se do New Yorku. Důvodů, proč jsem se přestěhoval, bylo hned několik. Za jeden z nich by se dalo označit, že v Rammstein jsme měli “ponorku”. Potřeboval jsem si od kapely a všech věcí s ní spojených na chvilku odpočinout. Všichni jsme moc chtěli a jak už to tak bývá, stejně to žádné ovoce nepřineslo. Přestěhoval jsem se tedy do téhle zvláštní požární stanice, kde jsem všude
kolem cítil spoustu zvláštní energie. Začal jsem komponovat a je to úplně něco jiného. Tohle je něco, co jsem chtěl již před dlouhou dobou, protože jsem vždy chtěl v nějakém projektu zpívat, nebo být jeho frontman. Mám z toho dobrý pocit a myslím, že tohle může být to pravé
.

Zatímco změna prostředí posílila Richardovu kreativitu, on sám zůstal ve vztahu k městu ve střehu.

Do své hudby jsem zařadil drama. Ptáte se proč? V tomhle městě je temnota i strach. Jednomu svému známému jsem kdysi řekl: “Nikdy jsem neviděl podobné místo, kde si tolik lidí konkuruje.” Člověk musí být ostražitý, protože když si nedá pozor, nenápadně to přijde a vyřídí ho to. To všechno vytváří tuhle nejistotu a úzkost. 


 

Jaký vztah má Emigrate k New Yorku?

„Myslím,že New York hraje velkou roli v nahrávání, obzvláště pak v psaní textů. Jel jsem zpět do Berlína nahrát nějaké věci, ale celý proces psaní probíhal v NYC. Myslím, že místo kde člověk žije, je velmi důležité pro to, jak ve finále zní jeho kapela. Lidé se mě celou dobu ptali, proč zpívám v angličtině. Je to protože to musí být věrohodné. Když bych zpíval v němčině, bylo by to nepřírozené. A proto si myslím, že New York je velká část Emigrate”.

Když jsme s Rammstein debatovali o tom, proč jsme třeba slavní v Austrálii, dospěli jsme k tomu, že pro většinu fanoušků je to především o hudbě a ne o tom, jakým jazykem kdo zpívá. Upřímně, kolik lidí v Austrálii zajímá němčina?

Dále vysvětluje: “U Rammstein jsem měl vždycky problém, že lidé přišli na koncert, ale nikdo neposlouchal hudbu.”

Takže znamenají dva jazyky hodně rozdílů?

„Učení jazyků je skvělé. Dává to člověku potěšení z tvorby nových věcí. Rammstein je spíš mužsky orientovaná hudba, kdežto Emigrate spíš žensky. Rozdíl mezi Rammstein a Emigrate je ten, že když píšu pro Rammstein, tak je to téměř jako když píšu soundtrack.  Například rytmus jazyka. Němčina je založená na rytmu, je založena na “první slabice”. Vezměme si třeba slovo fotograf (photographer). V angličtině je to pho-TAAW-rapher, zdůrazňuješ druhou slabiku. V němčině je to PHO-ta-graf. Takže rytmus každého jazyku je úplně jiný. To je to, odkud pochází zvuk Rammstein. Je to v podstatě pochodová metalová hudba.”

Když už se bavíme o hudebních vlivech .Má někdo na Emigrate nějaký speciální hudební vliv?

„Myslím, že se album vrací do dob vlivů mého dětství,když jsem poslouchal kapely jako AC/DC. Při poslechu spousty australských kapel jsem si říkal wow. Nevím žádný speciální důvod, proč se mi líbí australská hudba. Při jejím poslechu si ale vždy říkám, že je velmi unikátní. Například kapely jako Jet nebo Wolfmother. Na těhlech kapelách je opravdu něco velmi
zvláštního. Myslím, že velký vliv na Emigrate mají legendární AC/DC.”

Vzhledem k tomu,že vedlejší projekt často znamená konec původní kapely,měli Rammstein hodně námitek,když jsi se rozhodl vytvořit Emigrate?

Naštěstí pro fanoušky Rammstein zní odpověď ne. To jak silně Kruspe cítí Emigrate řekl nějak takhle:”Musel bych opustit kapelu,kdyby kluci brblali”.

„V tomhle bodě pro mě bylo velmi důležité,že jsem se odpoutal od kapely,protože bych nebyl schopný to přežít. Byl jsem n
a tom zle. Opravdu jsem se neměl dobře, a Emigrate mi v té době pomohlo vyvážit můj život. Teď mi to pomáhá vrátit se k Rammstein a být, co bych měl být - prostě kytarista Rammstein. Je to věc rovnováhy a kapela je velmi důležitá pro můj život. Vždy jsem věřil v dualitu a nikdy v monogamitu. Takže pro mě je to takhle perfektní”.

Když jsem se ho zeptal, jestli zkoušel posílat konkrétní zprávu s poselstvím Emigrate, prohlásil že interpretace alba je na každém posluchačovi. Vysvětluje:

„Když jsem chodil do školy, měli jsme skvělého učitele výtvarné výchovy. Vždycky nám ukázal nějaký krásný obraz, a my jsme měli vymýšlet historky o tom, co má obraz vyjadřovat. Vždycky mi to dělalo radost. Na konci hodiny nám vždy učitel vysvětlil, co má obraz znamenat. Celá třída a obzvláště já jsme pak byli velmi zklamaní. Pro mě je důležité, že si do hudby každý zakomponuje svůj příběh. Vezměme například Rammstein. Když Till napíše nějaký text, je tu 6 různých názorů, co by mohl znamenat. A tohle mám já velmi rád. Dělá to část hudby. To je pro mě velmi důležitá věc, proto také nikdy nemluvím o svých textech. Je to na každém člověku, aby si ke každé písni vymyslel svůj vlastní příběh.”



 



Recenze na album Emigrate byli pozitivní.

„Byl jsem docela překvapen. Nikdy jsem si nemyslel,že bych mohl mít hodně dobrých recenzí. Ale celkové hodnocení pro mě není nejdůležitější věc. Nejdůležitější věc pro mě je,že když jsem skládal novou píseň, ptal jsem se sám sebe: “Potřebuje svět další píseň? Odpověď byla docela jednoduchá. Potřebuji to já, kvůli sobě. Ale důležité je to také pro uspokojení Rammstein a všech mých fanoušků.”

Takže bylo nahrávání Emigrate jiné než nahrávání  Rammstein?

„Ano
. Byl to naprostý opak. Polovinu času s Rammstein strávíme debatováním. Když jsem nahrával Emigrate, to všechno diskutování odpadlo. Všechno šlo hladce a nenuceně. Myslel jsem si, že se něco musí stát. Čekal jsem až se to pokazí. Ale to se nikdy nestalo.Všechno to bylo založené na hudbě, žádné debaty. Byla mezi námi úplně jiná chemie, protože já jsem byl ten hlavní. Rád hraji v týmu a tady bylo hodně nápadů od ostatních, které jsem s potěšením vzal, ale na konci dne jsem musel něco vytvořit. S Rammstein jsme ve studiu a vždycky je tu nikdo jiný, koho bys mohl obvinit, ale s Emigrate jsem dosáhl toho, že kdyby jsme to zku*vili, tak budu muset obvinit sám sebe. Byla to naprosto jiná zkušenost, když celá odpovědnost byla na mě.”

Když se budeme bavit o zesilovačích a kytarách, zmíním se Richardovi,že ve videu My World ho můžeme vidět hrát na ozdobenou ESP tak se ho ptám-o čem to všechno je? Odhaluje,že pracuje na jeho nové signované kytaře nazvané RZK-2.

„Právě teď jsem v polovině prací na mé nové kytaře. Doufám,že se začne prodávat ještě tenhle rok. Hledal jsem informace o tom, jak udělat takhle speciální kytaru jako RZK-2, tak jsem vysvětlil ESP co chci, ale oni mi řekli, že nic takového nemají. Jediná podobná byla Hetfieldova (James Hetfield je zpěvák a kytarista skupiny Metallica).Tak jsem se zeptal, jestli jí můžou vzít a rozšroubovat. Odpověděli mi, že to tak úplně udělat nemůžou, že o tom musí nejdřív říct Hetfieldovi.Tak se ho zeptali a on řekl jen “OK”. To bylo velmi cool. “


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Příští týden se těšte na poslední část Richardových účesů... Adam a Baruš
 
                                                                       








                                                                                                                          

Žádné komentáře:

Okomentovat